Napríklad obyvatelia obce Náklo neďaleko Olomouca odpovedali počas
tohtoročných komunálnych volieb aj na otázku miestneho referenda. Tá
znela, či má ich obec zabrániť rozšíreniu ťažby štrku a piesku, ktorú
prevádzkuje firma Cemex. Ako sa očakávalo, obyvatelia hlasovali proti
ťažbe a obec tak bude rozširovanie blokovať. Produkcia pieskovne, ktorá
ročne vyťaží zhruba 500.000 ton suroviny, sa pritom bez rozšírenia do
ôsmich rokov skončí.
Ako povedal starosta obce Náklo Marek Ošťádal, obec si tým zabuchla
dvere k rokovaniu s firmami. "Ak však dôjde k tomu, že piesku bude
nedostatok, štát to obci nariadi aj bez ohľadu na referendum. V koridore
rieky Moravy je pieskovní asi 11 a podľa predpokladu ťažbárov sa do pár
rokov 90 % z nich vyťaží," dodal.
V dôsledku uzatvárania pieskovní hrozí vysoký rast nákladnej dopravy. "Vzdialenosť z pieskovne na stavbu je pri kamenive z dôvodu logistických nákladov kľúčová. Optimálna je do 50 kilometrov," povedal hovorca Cemexu Vesselin Barliev.
Čoskoro bude rovnaký problém riešiť východné Kolínsko. Takmer vyťažená
pieskovňa vo Veletove doteraz nenašla náhradu, pretože podobne ako v
Nákle sa stretla s odporom obce. Ako povedal František Jampílek mladší z
ťažobnej firmy České štěrkopísky, región bude musieť riešiť rast
nákladnej dopravy, pretože spotreba neklesne, materiál však bude
potrebné dovážať z väčších vzdialeností. To spôsobí zvýšenie cien, a tým
vstupných nákladov líniových stavieb, ako aj väčšiu environmentálnu
záťaž a uhlíkovú stopu.
Analýza Českej geologickej služby ukazuje, že pieskovne sú vymierajúcim
druhom aj v stredných Čechách, kde sa momentálne nachádza 32 aktívnych
pieskovní. Dve tretiny z nich ukončia ťažbu z dôvodu vyťaženia ložiska
do siedmich rokov a ďalšie budú nasledovať. Očakáva sa, že do roku 2032
prežijú iba štyri. Novo pripravovaných zámerov však geológovia v
Stredočeskom kraji evidujú iba deväť.
Ešte horšia je pritom situácia pri kameňolomoch. Povoľovanie novej či
rozširovanie súčasnej pieskovne zaberie zhruba sedem rokov, posledný
kameňolom sa však na českom území otvoril ešte za totality. "Problém
je v tom, že aj tam, kde je zásob dostatok, nemôžeme kamenivo z
legislatívnych dôvodov vyťažiť. Nedostaneme na to povolenie," vysvetlil riaditeľ betonárne TBG Metrostav Jakub Šimáček.
Výsledkom zatvárania pieskovní bude postupné zdražovanie betónu, v
ktorom je piesok a kamenivo základnou zložkou. To povedie k predraženiu v
podstate všetkých stavieb. Firmy na situáciu reagujú aj tak, že
kamenivo nahradzujú recyklovanou sutinou zo zbúraných stavieb. Použitie
takéhoto betónu má však svoje obmedzenia. "Stavebné normy umožňujú
použiť iba obmedzené množstvo recyklovaných materiálov," povedala
hovorkyňa stavebnej spoločnosti Eurovia Iveta Stocková. Pre veľmi
namáhané dopravné stavby je využitie recyklátu úplne vylúčené.
Stavbári sa zhodujú v tom, že otázku, kde ťažiť piesok a kamenivo, je
nevyhnutné riešiť na úrovni celého štátu. Česku totiž hrozí enormný
nedostatok materiálu pre zásadné strategické stavby. Podľa Šimáčka štát v
najbližších rokoch spustí výstavbu vysokorýchlostných tratí, musí sa
dobudovať diaľničná sieť, obchvaty miest a obcí. Okrem toho sa bude
rozširovať elektráreň Dukovany a je potrebné postaviť tisícky bytov.